17 april 2007

Op de meet geklopt!

Om kwart voor negen kwamen Barth en ik afgelopen vrijdag aan in wijkcentrum “De Biechten”in Hintham.
Onze jongens supporteren bij de KNSB-bekerwedstrijd tussen ASV en HMC.
Het was de kwartfinale!! De winnaar van deze wedstrijd mag meedoen aan de finaleronde in Hoorn.
We liepen de zaal en binnen en ik maak wat fotootjes voor het blog.









Nu volgt het minuut tot minuut verslag.

De mannen zitten geconcentreerd aan het bord en zo te zien is er nog geen averij opgelopen.
Otto komt op me af. Hij verteld dat íe een pionoffer heeft gepleegd met als doel de vijandelijke dame te veroveren.
Dat gaat goed!!
Eelco staat op van z’n bord en ik roep hem even.
Hij kijkt een beetje moeilijk en om hem op te vrolijken vraag ik naar zijn skivakantie.
De vakantie was leuk geweest maar hij was een paar keer hard gevallen en dat heeft nogal wat hoofdpijn opgeleverd. Ik vraag hem of íe daar nog last van heeft en kijkend naar zijn stelling komt de koppijn bij Eelco terug.
Ok, denk ik, Otto wint en Eelco verliest. Niks aan het handje.
Oh, Oh, Otto meldt dat die dame toch niet te vangen is!! Shit, wat nu??
Even Leon vragen. “Leon, hoe sta je?”. “Prima, ik heb een plusje!”.
Barth vertelt me dat er bij Wouter niets aan de hand is. Ok, het staat dus 2-2.
Tijd voor een bakkie.
Tijdens dit bakkie komt de beroemde schaker BvdB naar me toe. “Biertje?”.
Ik kijk ‘m aan of íe gek is. Het is veel te vroeg voor een biertje en ik heb een wedstrijd te volgen!
Terug in de speelzaal kom ik Otto tegen. “En?”vraag ik.
“De combinatie klopt toch, als ik g4 speel heeft íe grote problemen”, zegt Otto.
Hmm we staan op winst!!
“Nou”, zegt Leon, “volgens mij is Otto degene die problemen heeft!”.
Jongens, hoe zit ’t nou???
Terug maar naar de bar en kijken of dat biertje er staat.
Daar komt Anne-Paul binnen. Ah, een zwaargewicht als supporter, dat hebben we nodig!
Met z’n drieën weer de speelzaal binnen.
Voor Eelco is het doek gevallen. Slecht uit de opening gekomen en geen kans meer gekregen.
Bij Wouter ontbrandt de partij. Hij wordt er een beetje onzeker van gezien de stand en het feit dat het moeilijk inschatten is hoe Otto en Leon er voor staan.
Wouter vraagt zichzelf af of íe voor de remise moet gaan of voor de winst.
Lastige vraag waar ik ook geen antwoord op heb.
Otto weet de dames te ruilen , Pff , dat scheelt, hij kan niet meer mat gaan!!
Terug naar de bar. Barth en Anne-Paul hebben honger gekregen en bestellen.



En wie komt meteen aan??



Na dit intermezzo gaan we de finale in. De tijdnoodfase. Na de eerste, en enige, tijdscontrole krijgt iedere speler er een kwartier bij voor de rest van de partij. Dat is niet veel!!





De spanning is om te snijden en iedereen wil het zien.


Wouter gaat voor de winst gegaan maar word vervelend getruct en dat betekent opgave.
2-0 achter.
Leon wint een kwaliteit met goed spel maar moet dat voordeel weer inleveren en Otto staat langzamerhand gewonnen. De spanning is groot en het gebeuk op de klokken hard!
Otto staat een toren voor tegen een handjevol pionnen. Dit is toch uit??
Leon heeft het voorzien op de koning van de tegenstander. Het lijkt de juiste tactiek.
Wat doet Otto nu? Hij geeft z’n loper voor een pion. Maakt niet uit, hij wint nog steeds.
Nog een paar minuten. Otto mist het één en ander en blijft zitten met een eindspel van toren tegen paard. Hij geeft de toren weg!!! Shit ,remise.
En op dit moment wint Leon. Prachtige prestatie om deze tegenstander te verslaan.
2.5 – 1.5 verloren. In de eindsprint komen we net iets te kort.

Zie hier de partijen

HMC Calder - ASV 2.5 – 1.5


G. vd Stricht (2377) - O.Wilgenhof (2185) 0.5 – 0.5
J.W. de Jong (2427) - L.v Tol (2184) 0 - 1
T.Burg (2268) - E.de Vries (2237) 1 - 0
N.Ondersteijn (2288) - W.v Rijn (2136) 1 - 0

1 opmerking:

Wallie666 zei

Ik heb geen bitterbal op van dat bordje !