14 december 2014

ASV 1 kansloos tegen Het Witte Paard (Sas van Gent)



Routinier Dirk Hoogland lijdt met ASV kansloze nederlaag

Arnhem – ASV zal dit seizoen nadrukkelijker dan afgelopen seizoen moeten vechten tegen degradatie. Dat is de conclusie na de grote 3-7 nederlaag tegen Het Witte Paard uit Sas van Gent. Met de uitwedstrijd tegen koploper Schaakstad Apeldoorn voor de boeg wordt het duel tegen het Haagse DD in de vierde ronde van levensbelang voor de Arnhemse eersteklasser. “Na de derde ronde moeten we echt gaan scoren. Maar dat gaan we ook doen”, blijft routinier Dirk Hoogland ook na de zeperd tegen de Zeeuwse kampioenskandidaat positief. De Arnhemse eersteklasser moest het zaterdag zonder Jaap Vogel (WK senioren in Griekenland) en de door zijn rug gegane captain Léon van Tol doen. De invallers Anne Paul Taal en Daan Holtackers kwamen uit het derde team en laatstgenoemde kon zelfs nog een remise bijdragen. ASV opende slecht. Anne Paul Taal raakte een kwaliteit kwijt en verloor en ook bij Wouter van Rijn ging het na een onvoorzichtige actie op de koningsvleugel al snel mis. Michiel Blok tastte mis tegen Tieme Verlinde en na de puntendeling van Holtackers ging het ook fout bij Dirk Hoogland. De nestor van de ploeg van zaterdag raakte na een fout een pion kwijt tegen de Belg Steven Geirnaert.  Aanvankelijk was er nog volop tegenspel voor Hoogland, maar toen de stelling open kwam, sloeg de Belg toe. Hoogland verloor een tweede pion en staakte zijn verzet. “Ik speel graag tegen sterke spelers. Ik kan me daar goed voor opladen en bovendien heb je weinig te verliezen”, vertelt Hoogland, die aan zijn vijfde seizoen bij ASV bezig is. “Ik heb eerder tien seizoenen voor Krimpen a/d IJssel in de eerste klasse gespeeld en bij ASV heb ik een vergelijkbare club gevonden. Ik heb het er erg goed naar mijn zin”. Bij ASV startte Hoogland in de tweede klasse. “Dat voelde niet als een stap terug. Op enig moment wordt je niet beter meer. En we zijn nu toch in de eerste klasse. Ik vind het leuk om dat nog weer mee te maken”. Hoogland zag zaterdag alleen Otto Wilgenhof en Frank Schleipfenbauer tot winst komen en ook de remise van Eelco de Vries tegen de Schotse grootmeester Paul Motwani mocht er zijn. “Eigenlijk is dit een uitslag volgens verwachting. Gelukkig zijn er veel gelijke spelen, zodat we nog volop kans hebben om onderaan weg te komen”.
Bron De Gelderlander 4-11-2014

Geen opmerkingen: